Over mij

Mijn foto
GOOD FOOD IS A PASSPORT TO EVERY HEART!

Translate

zaterdag 22 september 2012

Let's talk SUSHI!



Hmmmm... SUSHIIII. Als ik eraan denk dan krijg ik er weer zin in. Sushi is ook echt een onderwerp waar je eindeloos over door kunt praten. De laatste jaren is sushi echt een trend geworden. Culinaire grenzen worden steeds meer verlegd. Zo was het een aantal jaren geleden voor sommige ondenkbaar om rauwe vis te eten. En nu? Nu ben je haast niet trendy meer als je geen sushi lust.

Er zijn heel veel verschillende soorten sushi. Maar dit is mijn top 3 van favorieten.

NR 1. 
Dat is toch echt Unagi Nigiri. Geroosterde paling, gelakt met yakitorisaus. Vastgemaakt aan een klompje sushi rijst met een stukje nori.
Nigiri is in feite een klompje rijst met één ingrediënt erop. Dit kan dus van alles zijn, een garnaal (ebi), zalm, octopus, ei etc.

NR 2. 
Sashimi! The real deal, mooi netjes gesneden rauwe vis. Zonder poespas, dippen in soyasaus met wasabi. Zorg er wel voor dat je super verse vis hebt als je het zelf gaat maken hoor. Anders smaakt het niet, en je wordt er misschien ook ziek door.

 NR 3. 
Zalm of Unagi met Roomkaas Uramaki oftewel california roll. Een Uramaki is een variant van een maki waarbij de rijst aan de buitenkant zit. Nom nom nom, en dan lekker gerold in oranje viskuit.


Sushi kun je zelf gemakkelijk maken. En alle ingrediënten zijn te verkrijgen bij de toko, maar zelfs ook bij de AH of Jumbo. Op internet kun je eindeloos veel filmpjes en sites vinden waarop precies uitgelegd word hoe je sushi zelf kunt maken. 

Een aantal jaren geleden heb ik ook een stap voor stap instructie gefotografeerd. Nou ja, eigenlijk niet echt nodig. Maar ik plak het er toch in :-) voor diegene die het nog wel willen weten. Oh ja, nog een tip. Verpak je bamboemat in huishoudfolie. Dit geeft wat meer grip en zo kun je ook Uramaki's rollen.

Als je niet goed in rollen bent, kun je ook vele sushi hulpstukken kopen bij de toko die het je gemakkelijk kunnen maken. 

Om maki of uramaki te maken. Voor een maki maak je dus eerst een rijstrol en die rol je vervolgens weer in nori.

Futomaki (grote maki rollen) 

Voor Nigiri sushi
Een matje voor Temaki

Vormpjes voor Onigiri
Deze hieronder heb ik zelf nog niet gevonden. Dus eh... Als iemand ze tegenkomt ergens, please tell me :-) thaaaaaanx.


En dan heb je dit nog! Je weet wel, je pa of ma had vroeger zo'n sigaretten roller. Het is hetzelfde principe haha. Ik weet niet waar je het kunt kopen. Maar het stond op culi.nl

Deze daarin tegen, is gewoon te koop bij de blokker. Maarja, om nou elke keer een rolletje te maken van 10 cm dat schiet ook niet echt op vind ik. 

Nog even genieten van sushi
SO MANY KINDS OF SUSHI IN THE WORLD
Good proffesional sushi

Opschepper sushi 

 Over the top sushi

 Nice try, but I'll order in sushi

OMGaaaaa! Sushi 

Damn, I want it Sushi.

 USB Sushi

 Nope not my thing Sushi

WTF?! Sushi


 Am I drewling? Sushi

Cute sushi

Eat it or I'll kill you sushi

Sweet sushi

Greedy man's sushi

HELL to the NO sushi

Is that Medusa's hair? Sushi

And yes, last but not least. Even Obama sushi...


Over and out!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten